LG in beeld - Samen naar grotere hoogtes klimmen

17-10-2016

Lees het eerste artikel van de serie LG in beeld. In deze serie leert u het team achter LG Air Solutions beter kennen. In het eerste artikel introduceren wij Richard de Waal, directeur LG Air Solutions.. Hij vertelt alles over de missie en visie van LG. Zo vindt hij dat de samenwerking binnen de klimaatbranche het hele ecosysteem beter maakt en hier heeft de eindgebruiker uiteindelijk profijt van.

Samen naar grotere hoogtes klimmen

In dertien jaar kan er een hoop veranderen. Sinds ik in 2003 voor het eerst bij LG Electronics naar binnen liep, is er onvoorstelbaar veel veranderd. Dat geldt zeker voor LG Air Solutions. In de loop der jaren zijn we langzaam maar zeker tot de top van de markt gaan horen – op productgebied, maar ook op het vlak van service. 

Inmiddels is LG Electronics de snelst groeiende aanbieder van klimaatoplossingen. Maar natuurlijk zijn we niet de enige. Samen met het team proberen we steeds scherp te houden waarin we als LG de beste willen zijn en blijven.

Waarin is dat dan wel? Grofweg zijn dat vijf manieren, die samen een ambitie uitstralen: ervoor zorgen dat het netwerk van adviseurs, installateurs en LG gezamenlijk KLIMT.

1. Kruisbestuiving
Het feit dat LG Group verschillende divisies heeft brengt nog meer voordelen met zich mee. We zijn er namelijk erg op gericht om technologieën tussen deze divisies uit te wisselen. Zo gebruiken we de batterijen die LG Chemicals heeft ontwikkeld voor elektrische auto’s van onder meer Tesla en General Motors om energie op te slaan die is opgewekt door onze zonnepanelen. 
De breedte van ons portfolio maakt het voor LG dus eenvoudig om bewezen technologische oplossingen door te voeren in andere producten – die hiervan niet de R&D-lasten hoeven te dragen.

2. Leren staat voorop
In een branche die zo sterk in ontwikkeling is, is kennis delen onontbeerlijk. LG treedt daarom steeds sterker als kennispartner op voor de installatie- en adviesbranche; we delen niet alleen technische, maar ook commerciële kennis via seminars en trainingen in onze eigen LG Academy. Servicemonteurs kunnen ons altijd en overal eenvoudig bereiken via onze gratis LG Service App. 


3. Innovatie
Bij LG zijn we gewend om innovaties snel door te voeren. Dat gedachtengoed komt met name uit onze consumentenelektronica-tak; als je daar een keer een belangrijke technologische ontwikkeling mist, dan kan dat cruciaal zijn voor je bestaan. Innovatie zit in ons DNA, en we streven ernaar om dat in de B2B-markt net zo snel te doen als voor consumenten. Het kan altijd slimmer, efficiënter en energiezuiniger.

4. Meedenken
Vroeger draaide het verkopen of installeren van klimaatoplossingen om niet veel meer dan het leveren een energiezuinige airco of warmtepomp. Inmiddels verwacht de markt dat we meedenken over totaaloplossingen. Dat houdt in dat we meedenken over hoe we een zo hoog mogelijke energiescore/besparing kunnen halen in een gebouw. Ook worden wij steeds vaker betrokken in de uitdaging om een zo’n hoog mogelijke BREAAM-score te bereiken voor een project. Immers: de energierekening van een commercieel gebouw bestaat gemiddeld voor zeventig procent uit de kosten van koeling, verwarming en verlichting. Samen met adviseurs en installateurs helpen we ondernemers om te kijken naar het totaalplaatje. 
Dat betekent ook dat we vaker rechtstreeks aan tafel zitten met onze klanten; zo hebben we specialisten die met klanten in het hotelwezen schakelen om een zo goed mogelijk pakket van oplossingen neer te leggen voor de toekomst. Hierdoor kunnen we de wensen van onze klanten ook beter meenemen in de productontwikkeling. 

5. Totaalpakket

We zijn er trots op dat we bij LG als een van de weinige fabrikanten een totaaloplossing kunnen leveren voor energieneutrale woningen. Binnen het project Stroomversnelling streeft een netwerk van bouwers, leveranciers, corporaties en overheden naar het mogelijk maken van zogeheten Nul op de Meter-woningen. Wij zijn binnen dit netwerk druk bezig om een compleet pakket te leveren van zonnepanelen, inverter warmtepompen, ventilatie en energiemonitoring om de verbruikte energie te monitoren. 
Ook al gaan de ontwikkelingen op het gebied van duurzame klimaatoplossingen razendsnel; wat voor ons voorop blijft staan is dat deze oplossingen ook betaalbaar moeten blijven. Samen met installateurs, adviseurs en bouwbedrijven zitten we daarom regelmatig aan tafel, waarbij soms ook de prijs het uitgangspunt kan zijn: waar moet het naar toe om een investering interessant te maken?

Waar zit de gemene deler van deze vijf punten? In samenwerken en de breedte opzoeken. We geloven dat samenwerking het hele ecosysteem beter maakt: adviseurs, installateurs en uiteindelijk dus ook onze klanten.

En daar gaat het uiteindelijk toch om.


Deel dit: